با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
سه شنبه 3 خرداد 1390

به این 7 دلیل نوشابه نخورید!

   نوشته شده توسط: omid    نوع مطلب :پزشکی‌ و سلامت ،

1- نوشابه عامل افزایش فشار خون است
فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسی است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است.
بررسی‌ های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می ‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می ‌رود.
داده ‌های مربوط به بیش از 2هزار و 500 نفر نشان می ‌دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه ی شکردار یا نوشابه ی گازدار در روز می ‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.
دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ ها و میزان نمک در بدن می‌ شود. نوشیدنی ‌های رژیمی که با شیرین کننده‌ های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه ‌سازی می‌ گویند که محصولات آن ها در صورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌ گوید که نباید هفته ‌ای بیش از 3 قوطی 355 میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.
در این مطالعه در 4 مورد از داوطلبان 40 تا 59 ساله از انگلیس و آمریکا خواسته شد تا آن چه را در 24 ساعت قبل نوشیده بودند، ثبت کنند. همچنین نمونه ادرار آن ها گرفته و فشارخون شان اندازه‌ گیری شد. به ازای مصرف هر یک قوطی اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بیشینه داوطلبان 6/1 میلی متر جیوه و فشار کمینه آن ها 8 دهم میلی‌ متر جیوه بیشتر بود.
در مجموع به‌ نظر می ‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌ کردند، رژیم‌ های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آن ها بیشتر بود. اما صرف ‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.


2- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می ‌کند
دکتر فریده شیشه‌ بر در این باره می گوید: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌ های بی ‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌ های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی ‌شود. وی با بیان این که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌ های سالم را جایگزین کنند.
افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می ‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.
این متخصص تغذیه با اشاره به این که غذاهای چرب دیرهضم هستند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.
مصرف آب، شربت‌ های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی ‌شود.
مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می ‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می ‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی ‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می ‌کند که در نتیجه آن هضم غذا با مشکل مواجه می ‌شود.


3- نوشابه خطر سکته را افزایش می ‌دهد
مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می ‌دهد. پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌ کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می ‌گیرند.

4- نوشابه ‌های گازدار موجب پوکی استخوان می شوند
دکتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: نوشابه ‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می ‌کند و نهایتا مصرف مداوم نوشابه ‌های گازدار کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان را به دنبال دارد. پوکی استخوان موجب شکستگی ‌های خود به خود استخوان می‌ شود.
دکتر سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این باره می گوید: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می شود که برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون(اسیدی شدن) و خنثی سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کند.
در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل بر اثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می شود. بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می کند و از سوی دیگر به راحتی نمی تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی خواهد شد. طبق نتایج جدیدترین تحقیقات علمی، افرادی که به میزان زیاد نوشابه مصرف می کنند، احتمال شکستگی استخوان در آن ها 3 تا 4 برابر کسانی است که نوشابه مصرف نمی کنند. به عنوان مثال خانمی که هر روز یک لیوان نوشابه مصرف می کند، 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد و اگر این زن ورزشکار باشد، میزان این خطر5 برابر افزایش می یابد. به گفته ی دکتر صفوی در حال حاضر سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران کاهش یافته و به 35 سال رسیده است.


5- نوشابه ‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند
دکتر سعید نعمتی، دبیر علمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده ی بی ‌رویه ی نوجوانان و جوانان از نوشابه‌ های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت ‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ ها می‌ شود.
نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌ شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.
بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ می‌ باشد که در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندان ها است بلکه باعث تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز می ‌شود.


6- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود
محققان می ‌گویند مصرف نوشابه‌ های قندی بیش از دو بار در هفته می ‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش می ‌دهد. به گزارش روییترز، مطالعه‌ ای بر روی 60 هزار نفر در سنگاپور نشان می دهد که افرادی که بیشتر به جای نوشابه‌ های قندی آب میوه می‌ نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می ‌گیرند.
مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می ‌کرده ‌است می ‌گوید شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌ های قندی می‌ نوشند به بیماری ‌های دیگری نیز مبتلا می ‌شوند.
وی می‌ گوید: "میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ ها میزان انسولین را افزایش می‌ دهد و همین امر می ‌تواند سلول ‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد."
این تیم تحقیقاتی بر روی 60524 مرد و زن سنگاپوری - چینی برای 14 سال مطالعه انجام دادند. در این بین 140 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده ‌اند و آن‌ ها که در هفته بیشتر از دو نوشابه ی قندی می ‌نوشند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان بودند. محققان معتقدند این نتایج قابل تعمیم به ساکنان کشورهای دیگر نیز هست.


7- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی
بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه ها تاُثیر منفی داشته، از آن جایی که کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه ها می شود. همچنین مصرف نوشابه های گاز دار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبه ی خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ ‌های کلسیمی در کلیه ها می شود.
و در آخر جالب است بدانید محققان ثابت كرده‌ اند که اگر یک تکه ناخن، 72 ساعت در نوشابه ی حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.


با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده

این بیشتر شبیه یک معجزه کوچک است. مدرسان علم زیبایی معتقدند این کار به راحتى امکان پذیر است. و ابزار این معجزه دز کیف‌هاى شماست. پس منتظر چه هستید؟
این بیشتر شبیه یک معجزه کوچک است. مدرسان علم زیبایی معتقدند این کار به راحتى امکان پذیر است. و ابزار این معجزه دز کیف‌هاى شماست. پس منتظر چه هستید؟ به مدلهای هالیوودی که در اینجا برای شما به عنوان مثال آورده ایم نگاه کنید…

.:. چشم‌هایی جوان تر:
برای چشم‌هایی که کبودى در اطراف دارند و پلک‌هایی که افتادگی دارند، وقتی شما سایه‌های تیره و مداد چشم مشکی استفاده کنید خستگى چشمان شما کمتر به چشم‌ می‌آید و نور جوانی در چهره تان هویدا‌ می‌شود. بجای پوشاندن تمام چشم با سایه، از حفره درونى چشم آغاز کنید و یک سایه هلویی رنگ به زیر حدقه چشم بزنید تا کبودى‌های زیر چشمتان را برطرف کند. این سایه مخفی کننده کبودی را به گوشه چشم نمالید چرا که بر چین و چروک دور چشمتان تاکید‌ می‌کند.
پتی دوبورف‌ می‌گویید من با استفاده از مدادهای متناسب تنالیته پوست چین وشکن‌های پوست را محو‌ می‌کنم و البته باید مراقب بود که همچون لکه روی پوست دیده نشود.

.:. لبان برجسته :
برای داشتن لبان برجسته نیاز به رنگهای متناسب با تنالیته پوستتان و کمی براق دارید. این رنگها به خوبی لبا ن شما را برجسته نشان مى دهد.
برای این کار‌ می‌توانید از رژ معمولی یا مدادی استفاده کنید و بهتر است که سر آن پهن باشد تا تمام سطح لبتان را بگیرد و سپس با انگشتتان رنگ را روی تمام لب پخش کنید تا شید رنگ روی لب پخش شود.

.:. روشن کردن:
به گوشه‌های لب یک سایه ملایم و هماهنگ با تنالیته پوست و البته کمی روشن تر بما لید. این کار خنده شما را زیباتز و نمایان تر‌ می‌کند.صورتى‌های تیره فام و رنگ‌های کاراملی و تافی رنگ برای این آرایش مناسب است.

.:. گونه‌های برجسته:
ممکن است شما گونه نداشته باشید جای نگرانی نیست با استفاده از حقه سایه‌ها‌ می‌توانید گونه‌هایی زیبا را در آرایش خود پدیدار کنید. سعی کنید رنگ رژ گونه تان با رنگ پو ستان هماهنگی داشته باشد ولی این هماهنگی الزاما همرنگی نیست.
ابتدا یک لایه نازک از کرم مرطوب کننده روی گونه بمالید و بگذارید به خورد پوست رود سپس رژ گونه ملایمی را با فرچه از پایین گودی گونه تا با لای بنا گوش بمالید. از این شید رژ گونه کمی هم در چشم‌ها استفده کنید.سعی کنید از دو شید رژگونه استفاده کنید در این نمونه از دو شید برنزه و قرمز رزی کمرنگ استفاده شده است.

.:. پوستی روشن و شفاف:
برای پوست در سنین بالاتر که پوست تیره و کدر‌ می‌شود نمی توان فقط از پودر استفاده کرد چرا که در چینو شکن‌های پوست درست نمی نشیند و منظره ای بد پیدا‌ می‌کند.برای روشن نشان دادن پوست باید از روشن کننده‌ها روی گونه‌ها و پیشانی و استخون بینی استفاده کرد. برای کناره‌های صورت و به منظور جیغ نشدن این سفیدی‌ها باید از کرم‌هایی به رنگ برنزه و یا زیتونی، و یا هررنگی که از سفید کننده تان یک درجه تیره تر است استفاده کنید.
در انتها با یک برس آغشته به مقدار کمی از پودر تمام صورت را فرچه بکشید تا یکنواخت شود. کمی هم از این مایه رنگ روی پوست گردن بمالید تا خیلی متفاوت نباشد.
آیا فکر‌ می‌کنید آرایشتان مناسب سنتان هست؟

.:. این موارد را در نظر داشته باشید:
۱) رژ لب‌های مات و مسی رنگ و دارای ناخالصی از لحاظ شید رنگ خطوط چروک خورده را تشدید‌ می‌کند.
۲) از برنزه کننده‌های مایل به زرد زیاد استفاده نکنید چرا که پوست را رنگ پریده و مریض‌ می‌کند. بهتر است رنگهایی با شید هلویی یا طلایی که کمی هم نارنجی دارند استفاده کنید.
۳) کرم پودر‌ها و یا رژ گونه‌هایی که قرمز تند دارند استفاده نکنید چرا که قرمزی گونه‌ها در جوانی دیگر باز نمی گردد و فقط با بکار بردن آنها شما نازیبا‌ می‌شوید.
۴) ریمل را به ردیف مژه‌های پایین نزنید.
۵) خط چشم کلفت را کمتر بکار ببرید اما هنگامی که میخواهید جوان تر به نظر برسید استفاده از خط چشم باریک و ملایم بسیار کمک‌ می‌کند.


با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
دوشنبه 2 خرداد 1390

مقایسه مدیریت در جوامع پیشرفته و جهان سوم!

   نوشته شده توسط: omid    نوع مطلب :جامعه و سیاست ،

در جوامع پیشرفته: موفقیت مدیر بر اساس پیشرفت مجموعه تحت مدیریتش سنجیده می شود.
در جهان سوم: موفقیت مدیر سنجیده نمی شود، خود مدیر بودن نشانه موفقیت است.

در جوامع پیشرفته: مدیران بعضی وقتها استعفا می دهند.
در جهان سوم: عشق به خدمت مانع از استعفا می شود.

در جوامع پیشرفته: افراد از مشاغل پایین شروع می کنند و به تدریج ممکن است مدیر شوند.
در جهان سوم: افراد مدیر مادرزادی هستند و اولین شغلشان در بیست سالگی مدیریت است.

در جوامع پیشرفته: برای یک پست مدیریت، دنبال مدیر می­گردند.
در جهان سوم: برای یک فرد، دنبال پست مدیریت می گردند و در صورت لزوم این پست ساخته می شود.

در جوامع پیشرفته: یک کارمند ساده ممکن است سه سال بعد مدیر شود.
در جهان سوم: یک کارمند ساده، سه سال بعد همان کارمند ساده است، در حالیکه مدیرش سه بار عوض شده.

در جوامع پیشرفته: اگر بخواهند از دانش و تجربه کسی حداکثر استفاده را بکنند، او را مشاور مدیریت می کنند.
در جهان سوم: اگر بخواهند از کسی هیچ استفاده ای نکنند، او را مشاور مدیریت می کنند.

در جوامع پیشرفته: اگر کسی از کار برکنار شود، عذرخواهی می کند و حتی ممکن است محاکمه شود.
در جهان سوم: اگر کسی از کار برکنار شود، طی مراسم باشکوهی از او تقدیر می شود و پست مدیریت جدید می گیرد.

در جوامع پیشرفته: مدیران به­صورت مستقل استخدام و برکنار می شوند، ولی به­صورت گروهی و هماهنگ کار می کنند.
در جهان سوم: مدیران به­صورت مستقل و غیرهماهنگ کار می کنند ، ولی به­صورت گروهی استخدام و برکنار می شوند.

در جوامع پیشرفته: برای استخدام مدیر، در روزنامه آگهی می دهند و با برخی مصاحبه می کنند.
در جهان سوم: برای استخدام مدیر، به فرد مورد نظر تلفن می کنند.

در جوامع پیشرفته: زمان پایان کار یک مدیر و شروع کار مدیر بعدی از قبل مشخص است.
در جهان سوم: مدیران در همان روز حکم مدیریت یا برکناری­شان را می­گیرند.

در جوامع پیشرفته: همه می دانند درآمد قانونی یک مدیر زیاد است.
در جهان سوم: مدیران انسانهای ساده زیستی هستند که درآمدشان به کسی ربطی ندارد.

در جوامع پیشرفته: شما مدیرتان را با اسم کوچک صدا می­زنید.
در جهان سوم: شما مدیرتان را با دو خط القاب پیشوند، خطاب کتبی می کنید ولی او باز هم به شما وقت ملاقات نمی دهد.

در جوامع پیشرفته: برای مدیریت، سابقه کار مفید و لیاقت لازم است.
در جهان سوم: برای مدیریت، خودی بودن کفایت می کند.


با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده

وقتی موضوع تحصیل بچه‌ها به میان می‌آید، پدر و مادران اغلب افراط یا تفریط را پیشه می‌کنند؛ یا نسبت به این مسئله بی‌توجه هستند یا بیش از حد نگران.
چگونه می‌توانیم به‌‌طور همزمان به موفقیت و رشد و شکوفایی فرزندانمان کمک کنیم؟ متخصصان به ما کمک می‌کنند تا به شکل درست در این زمینه رفتارکنیم.

.: کمک به علاقه کودک به یادگیری
کودک از همان اوان کودکی، میل به یادگیری را نشان می‌دهد؛ بدنش را لمس می‌کند، و بعد اشیایی که در اطرافش وجود دارند را در دستانش می‌گیرد. اولین نقشی که والدین در این زمینه دارند این است که به این کنجکاوی طبیعی کمک کنند. این کمک خیلی زود از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود. دونالد وینیکوت، متخصص اطفال و روان‌درمانگر انگلیسی از یک بازی که آن‌را «معرفی اشیاء» می‌نامد، صحبت می‌کند: اشیاء را به کودک نشان می‌دهید و در عین حال نام آنها را همراه با لبخند بر زبان می‌آورید، سپس به او اجازه می‌دهید آن‌را در دستانش بگیرد. بعد‌ها وقتی کودک بزرگتر شد مثلا طی سفر یا بازدید از موزه‌ها او را به فرهنگ علاقه‌مند می‌کنید... کودک باید ایفاگر نقش بماند و پدر و مادر در تکامل و پیشرفتش از او حمایت کنند.

.: نقش معلم را برایش ایفا نکنید
در مهد کودک و دوران ابتدایی، بین نقش والدین و معلم تقریبا تفاوتی وجود ندارد: برای کودک کتاب می‌خوانند، شمردن را به او یاد می‌دهند و او را تشویق می‌کنند نقاشی بکشد... اما لازم است همگام با رشد کودک، نقش والدین و معلمان از یکدیگر مشخص شود. این بدان معنا نیست که خود را از آموزش به کودک منع کنیم بلکه از ایفاکردن نقش معلم خودداری کنیم. چنانچه خواسته شما از فرزندتان بیش از حد باشد و همه چیز حالت تربیتی و آموزشی داشته باشد، قطعا این خطر وجود دارد که او را نسبت به هر گونه یادگیری دلزده کنید. علاوه بر آن، در رابطه پدر و مادر- فرزندی، رابطه عاطفی از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. پدر یا مادر می‌خواهند آمال و آرزوهای خود یا روند دوران تحصیلی خودشان را در مورد دختر یا پسرشان پیاده کنند. فرزند برای آنکه نسبت به پدر و مادر و معلمش «وفادار»بماند، سعی می‌کند خواسته آنان را عملی کند و در این‌صورت احتمال دارد دچار تعارض شود.

.: علاقه‌مندی به تحصیل کودک
برای یک کودک، علاقه داشتن به تحصیل او به معنای علاقه داشتن به خود او است.اما زندگی تحصیلی او در کتاب و دفترش خلاصه نمی‌شود. صحبت در مورد مدرسه این فرصت را به او می‌دهد تا در مورد دوستانش، معلمان، فعالیت‌هایش، مشکلاتش، رویاهایی که در مورد شغل آینده‌‌اش در سر دارد و... با او گفت‌وگو کنید.

.: خصوصیات او را بشناسید
از طریق این گفت‌وگوها، پدر و مادر موفق می‌شوند به علائق، نقاط ضعف و قوت فرزندشان پی ببرند. به عبارتی، فرزند خود را همانگونه که هست بشناسند، نه آنگونه که تصور می‌کنند هست یا می‌خواهند باشد. بدین‌ترتیب از تحمیل خواسته‌های شخصی و روند تحصیلی خود به او خودداری می‌کنیم.

.: اهداف مشخصی را با او تعیین کنید
موفقیت تحصیلی کودک شامل «قراردادی» است که بین او و والدینش گذاشته می‌شود و بر مبنای اهدافی مشخص و قابل‌دسترس است؛ مثلا «در این ساعت باید کارهایت را انجام داده باشی»، «قبل از اینکه دوباره بهت سر بزنم، باید برنامه‌ای بریزی و نوشتنی‌هایت را نوشته باشی»، «قبل از پایان 3ماه، در این درس باید پیشرفت کرده باشی» و... موعد مقرری که هریک از طرفین باید آن‌را رعایت کنند کمک می‌کند تا کودک کنترل زمان را یاد بگیرد و کارش را به‌طور سازنده و با انگیزه دنبال کند.

.: درس خواندن را برایش معنادارکنید
برای آنکه کودک برای درس خواندن انگیزه داشته باشد و احساس مسئولیت کند باید درک کند که برای پدر و مادرش درس نمی‌خواند بلکه این کار را برای خودش انجام می‌دهد تا به هدفی شخصی دست یابد. همچنین او باید قادر باشد بین زندگی کنونی‌‌اش به‌عنوان دانش‌آموز و زندگی آینده‌‌اش به‌عنوان فردی بزرگسال ارتباط ایجاد کند و از کودکی برنامه یا رؤیای شغل آینده‌‌اش را در ذهن بپروراند.«می‌خواهی یک دامپزشک بشوی؟ درس علوم خیلی برایت مهم است»، «یک خبرنگار بزرگ؟ یادگیری زبان‌های خارجی به تو کمک می‌کند»... البته این بدان معنا نیست که او را دربند برنامه‌ای دست نیافتنی و غیرعینی کنید بلکه به او کمک کنید تا به تلاش‌هایی که مدرسه از او می‌خواهد، معنا ببخشد.

.: به او یاد دهید زمان را اداره کند
اغلب بچه‌ها وقتی عادت می‌کنند تکالیفشان را به‌طور نامنظم انجام دهند، عاجز می‌شوند. ازاین رو باید خیلی زود به آنها ریتم منظم کاری داد. وقتی کودک از مدرسه به خانه برمی‌گردد، چه زمانی بیشتر احساس راحتی می‌کند تا تکالیفش را انجام دهد؟ با درنظر گرفتن علائق او و محدودیت‌های خانواده، یک ساعت مشخص را برایش تعیین کنید. بدین‌ترتیب کودکی که از همان کلاس اول هر روز بعد از خوردن عصرانه به خواندن عادت کند، بعد‌ها نیز راحت‌تر می‌تواند وقت بیشتری را به‌‌طور منظم به انجام تکالیف مدرسه‌‌اش اختصاص دهد.

.: برای انجام تکالیف محیط مناسبی برایش فراهم کنید
بستگی به انتخاب خود کودک دارد؛ داخل آشپزخانه، داخل اتاقش یا مکانی که همه افراد خانواده دور و بر او هستند... . بعضی از بچه‌ها بیشتر از بچه‌های دیگر نیاز دارند تا با حضور والدینشان احساس حمایت کنند. اما در کل، هر چه کودک بزرگ‌تر شود، برای انجام تکالیفش بیشتر به تنهایی نیازدارد. بنابراین روش درست، آن است که از این استقلال حمایت کنیم: برای آنکه مطمئن شوید تکالیفش را انجام داده او را«نپایید» بلکه نشان دهید که به او اعتماد دارید؛ در عین حال نشان دهید که برای پاسخگویی به سؤالاتش در دسترس و مراقب ادامه روند تحصیلی‌‌اش هستید.

.: به جای قضاوت کردن بر او نظارت کنید
در هر حالتی، کودک باید تکالیفش را خودش به تنهایی انجام دهد. چنانچه تکالیفش را «به جای او» انجام دهید، باعث می‌شود همه اعتمادی که به قابلیت‌هایش برای پیشرفت کردن دارد را از دست بدهد و در حالی‌که اجازه نمی‌دهید پیامدهای اشتباهاتش را تجربه کند، او را بی‌مسئولیت بارمی‌آورید. پدر و مادر بنا به درخواست کودک و برای آنکه ببینند تکالیفش را به اتمام رسانده است باید مداخله کنند. این نظارت فرصتی است تا نقاط ضعف دانش آموز را مشخص کنند و به‌ویژه نشان دهند که شاهد تلاش‌ها و زحمات او هستند. هیچ قضاوتی در مورد او نکنید، نمرات کلاسی‌‌اش کفایت می‌کند. همچنین افکاری از این دست را کنار بگذارید: «تو هیچی نفهمیدی»، «تومی‌تونستی بهتر از اینها کار کنی» و... . به جای گفتن «تو» ترجیحا عباراتی بدون منظور به‌کار برید که او را برای اصلاح خود تشویق می‌کنند؛ مثلا، به جای آنکه بگویید: «تو 3بار اشتباه کرده‌ای» بگویید: «3 اشتباه وجود دارد» و به‌خصوص فراموش نکنید که به ازای هر موفقیت به او تبریک بگویید.

.: نقاط قوتش را بازشناسید
اغلب پدر و مادرها در حالی‌که فراموش می‌کنند نقاط قوت فرزندشان را بشناسند، روی نمرات بد او تمرکز می‌کنند. زبان، هنرهای تجسمی، جغرافی، ورزش و...، هیچ درسی نباید بی‌ارزش شمرده شود. همچنین می‌توان از طریق دروسی که فرزندتان بر آنها تسلط دارد، او را به سمت دروسی که در آنها مشکل دارد سوق دهید؛ علاقه او به هنرهای تجسمی فرصتی است تا او را به تاریخ علاقه‌مند کنید. علاقه او به ورزش باعث می‌شود تا در مورد نیرو، زمان و فاصله با او صحبت کنید و اهمیت ریاضی را به او نشان دهید.

.: برایش الگو باشید
چرا کودک وقتی از مدرسه به خانه برمی‌گردد باید تکالیفش را انجام دهد درحالی‌که پدر و مادرش وقتی از سر کار به خانه بازمی‌گردند تلویزیون تماشا می‌کنند؟ چرا کودک باید بخواهد برای درس و مدرسه تلاش کند درحالی‌که می‌شنود که پدر و مادرش حرف‌های خوبی در مورد کارشان نمی‌زنند؟ چرا وقتی‌که پدر و مادرش مطالعه نمی‌کنند، کودک باید کتاب بخواند؟ لازم است بین خواسته و توقعی که از فرزندمان داریم و عملی که خود انجام می‌دهیم انسجام وجود داشته باشد. برای آنکه فرزندتان را به درستی طی دوران تحصیلی‌‌اش همراهی کنید، ابتدا باید خودتان در زندگی روزانه برایش یک الگو باشید.

.: به جای اینکه نگران شوید درک کنید
کجا مشکل داشته؟ چه چیزی را نفهمیده؟ چه کار کنیم تا دوباره این اشتباهات را تکرار نکند؟ اگر بنا باشد که با دیدن فقط یک نمره بد نگران نشویم، خوب است که در مورد علت‌های آن به روشنی و فورا با کودک و درصورت لزوم با معلمش صحبت کنیم. زیرا اگر مشکلات را به حال خود رها کنیم، احتمال دارد که یا نسبت به کودک خیلی «سختگیر» شویم یا بیش از حد او را به حال خودش رها کنیم. «هیچ کاری نمی‌شه کرد»، «هر کار بکنی، هیچی از ریاضی سرش نمی‌شه»؛ این دو برخورد انگیزه کودک برای درس خواندن را به شدت از بین می‌برد.


با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
دوشنبه 2 خرداد 1390

انسان از دیدگاه ریاضی دان

   نوشته شده توسط: omid    نوع مطلب :اصول موفقیت در حوزه‌های مختلف ،

روزی از دانشمندی ریاضیدان نظرش را در باره انسانیت پرسیدند ، در جواب گفت :
اگر زن یا مرد دارای اخلاق باشند، نمره یک میدهیم: 1
اگر دارای زیبائی هم باشند یک صفر جلوی عدد یک میگذاریم: 10
اگر پول هم داشته باشند دو تا صفرجلوی عدد یک میگذاریم: 100
اگردارای اصل ونسب هم باشند سه تا صفرجلوی عدد یک میگذاریم: 1000
ولی اگر زمانی عدد 1 رفت (اخلاق)؛ چیزی به جز صفر باقی نمیماند: 000
و صفر هم به تنهائی هیچ است و آن انسان هیچ ارزشی ندارد.


با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
یکشنبه 1 خرداد 1390

20 ایده طلایی در دكوراسیون

   نوشته شده توسط: omid    نوع مطلب :دانستنی‌های جالب ،

1. دیوارها را نقاشی کنید؛ یکی از راه‌های سریع و ارزان برای ایجاد تنوع در خانه، نقاشی دیوارها با یک رنگ پرانرژی و مناسب است.

2. استفاده از وسایل جفت؛ این کار باعث می‌شود اتاق‌هایتان نظم و تقارن چشم‌نوازی پیدا كند. برای مثال از یک جفت شمعدان، صندلی، آباژور، گلدان یا دیوارکوب در چیدمان اتاق‌ها استفاده کنید.

3. طبیعت را به خانه خود بیاورید؛ سعی کنید از میوه، سنگ‌های زیبا، گیاهان و گل‌های وحشی در خانه بیشتر استفاده کنید.

4. جای وسایل خانه را تغییر دهید؛ چیدمان مبل‌ها و صندلی‌ها را تغییر دهید. مثلا صندلی‌ها را در گوشه‌ای از اتاق برای نشستن و گفت‌وگو کردن بچینید و در بخش‌های زاویه‌دار كاناپه‌ها را قرار دهید.

5. قاب عکس‌های خانوادگی را به تناسب رنگ جدید دیوارها عوض کنید، یا همان قاب‌های قدیمی را رنگ کنید و آنها را روی میز مخصوصی بچینید یا روی دیوار به شکل زیبایی نصب کنید.

6. رنگ در ورودی خانه‌تان را عوض کنید.

7. اتاق‌های کوچک‌تان را با نصب آینه‌های قاب شده بزرگ به دیوار، بزرگ‌تر و دلبازتر کنید. در اتاق‌های کوچک آینه‌های قاب شده و بزرگ به دیوار نصب کنید. این کار باعث می‌شود فضای اتاق وسیع‌تر و روشن‌تر به نظر برسد.

8. به جای قرار دادن وسایل تک‌واحد در قفسه کتابخانه یا بالای شومینه یا روی طبقات، مجموعه‌ای از وسایل هم‌شكل یا مشابه، مثل ظروف سفالی و شمعدان در این مكان‌ها قرار دهید.

9. برای صندلی‌ها و کاناپه، روکش‌های مناسب با پارچه‌های زیبا و ارزان تهیه کنید.

10. برای جلوگیری از ریخت و پاش وسایل و اسباب بازی کودکان، یک سبد بزرگ در گوشه اتاق قرار دهید.

11. قاب‌های قدیمی را با قاب‌های هنری و جدید عوض کنید.

12. حتما از قالیچه‌های زیبا بین مبلمان استفاده کنید.

13. نورپردازی را در چیدمان فراموش نکنید حتی با یک شمع کوچک و ارزان. لامپ آباژورها را تعویض و از اشکال و رنگ‌های مختلف استفاده کنید. حتی می‌توانید یک تنظیم‌کننده نور روی دیوار نصب کنید تا نور اتاق‌تان هرطور كه می‌خواهید کم و زیاد شود.

14. پرده‌هایی با سایز بزرگ‌تر از پنجره‌ها تهیه و آنها را از سقف آویزان کنید؛ به این صورت ظاهر پنجره را بزرگتر نشان می‌دهد.

15. با عوض شدن فصل‌ها، حوله‌های خود را تعویض و از رنگ‌های مناسب فصل استفاده کنید.

16. سقف یک اتاق را به رنگ آبی آسمانی رنگ‌آمیزی کنید، فقط برای تنوع!

17. در آشپزخانه کابینت‌های بالایی را روشن‌تر از کابینت‌های پایین رنگ کنید. در این صورت محیط آشپزخانه‌تان زیبا‌تر خواهد شد.

18. در اتاق خواب‌ها و سرویس‌های بهداشتی از ترکیب دو یا چند رنگ استفاده کنید.

19. سبک‌های مختلفی مثل سنتی و مدرن را در چیدمان با هم ترکیب کنید.

20. بالای شومینه چند قاب هم‌اندازه نصب کنید.


با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
یکشنبه 1 خرداد 1390

چرا سگ نجس است؟ چرا؟؟

   نوشته شده توسط: omid    نوع مطلب :جامعه و سیاست ،


میلاد مصطفوی
sorkhpoosh@yahoo.com

((سگ های که از صاحبانشان گرفته میشد ،علامتی بر گردن سگ و ثبت مشخصات صاحب سگ و اینکه فردا برای ترخیص سگ به فلان جا مراجعه کنید و غم نگاه سگی که از صاحبش جدا میشد و ناراحتی و حتی گریه صاحبان سگ، اینها صحنه های بود که چند روز پیش در خیابان دیدم وحکایت از اجرای یک طرح بدون کارشناسی دیگر ))
در این نوشته به مسایل شرعیات وارد نمیشوم (تخصص و ادعا هم ندارم)، اینکه شرعیات مبتنی بر عقلیات است (البته در افکار کسانی چون امام محمد غزالی عقلایات دلیل حدوث شرعیات نیست) ولی به هر حال در گذشته به دلیل نقش سگ در زندگی چوپانی و وجود بیماریهای مشترک بین انسان و سگ ، شاید شرع این حرام بودن را برای جلوگیری از انتقال بیماری روا نموده ولی امروزه به سگ خانگی اگر از لحاظ پزشکی بیشتر از انسان رسیدگی نشود،کمتر نیست وبه امر نظافت سگ خانگی بسیار توجه میشود.
شاید بعضی سگ بازی را فرهنگ غربی و تهاجم فرهنگی بدانند ولی همانطور که در بالا اشاره شد سگ در فرهنگ ایرانی همیشه حضور داشته به عنوان نگهبان خانه و گله ودر باب وفاداری سگ شعرها و مَثل ها آمده است.
چند سالی است که سگ های خانگی و تزینی در ایران رواج پیدا کرده و این سگ های کوچک چنان جایگهای در خانه صاحبانشان پیدا کرده اند که مانند عضوی از خانواده محسوب شده که اگر مریضی یا آسیبی به آنان وارد شود اعضای خانواده پذیرنده آنها دچار ناراحتی و تالم میشوند و حال فرض کنید این سگ ها که چنین مونس خانواده هستند و در دل آنها جا دارند به ناگهان در خیابان از آنها گرفته شده ، سوار وانتی کرده و به مقصد نا معلوم فرستاده شوند و خودتان شوکی به صاحب سگ در آن لحظه وارد میشود را تصور کنید و از بُعد روانی نیز صاحب سگ به طور قطع دچار آسیب میگردد.
این برخورد قهری و دفعتی با نگهداری سگ به نظر درست نیست و باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسب صورت بگیرد و دلیل و چرایی این گرایش به نگهداری حیوانات خانگی به خصوص سگ مشخص شود و به سراغ علتها رفت و نه این معلول های کوچک و بامزه که امروزدرتحقیقات روانشناسی نگهداری سگ هم سودمند اعلام شده و از این نکته هم نباید غافل شد که یک سگ خوب چه بسا از یک انسان بد سودمند تر و مفید تر باشد و حتی به جایگاه انسانی دست پیدا کند.
پسر نوح با بدان بنشست***خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب كهف روزى چند***پى نیكان گرفت و مردم شد ١