تبلیغات
باید دانست - مصرف آب به سوخت و ساز چربی کمک می کند
با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
چهارشنبه 11 آذر 1388

مصرف آب به سوخت و ساز چربی کمک می کند

   نوشته شده توسط: omid    نوع مطلب :پزشکی‌ و سلامت ،

مترجم: علیرضا- هر چند باور کردن آن سخت است اما آب مهم ترین کاتالیزور کاهش وزن می باشد. به گزارش «MSNBC» آب به عنوان داروی معجزه گر کاهش وزن دائمی به حساب می آید. آب به طور طبیعی از اشتها جلوگیری و بدن را در سوخت و ساز چربی ذخیره شده کمک می کند. بررسی نشان داده، کاهش مصرف آب تراکم چربی را افزایش می دهد در حالی که افزایش مصرف آب تراکم چربی را به طور طبیعی کاهش می دهد. علت این امر نیز این است که کلیه ها بدون مقدار کافی آب قادر به عملکرد صحیح نیستند و از آن جا که فعالیت دستگاه های بدن در ارتباط با یکدیگر است این امر باعث می شود عملکرد اصلی کبد که سوزاندن چربی ذخیره شده است، دچار اختلال شود. اگر قرار باشد مقداری از کار کلیه را کبد انجام دهد، دیگر کبد قادر به انجام وظیفه خود به شکل درست نخواهد بود و در نتیجه چربی کمتری می سوزاند و مقدار بیشتری چربی در بدن ذخیره می شود. در صورت مصرف کم آب بدن هر قطره آن را ذخیره می کند. آب در فضاهای اضافه سلولی ذخیره می شود و به شکل ورم خود را نشان می دهد و بهترین راه برای خروج آب اضافه استفاده از مواد مدر می باشد. از این طریق آب ذخیره شده را همراه با مقداری از مواد مغذی لازم از دست می دهیم. مشکل دیگر در تنظیم آب بدن می تواند مصرف بیش از حد نمک باشد. بدن تا حدی قادر به تحمل مقداری معین نمک است. هر چه مصرف نمک بالا باشد، بدن برای حل آن به نگه داری آب بیشتری نیاز پیدا می کند. با خوردن آب اضافه، نمک اضافه از بدن دفع می شود. توجه داشته باشید که افراد دارای اضافه وزن نسبت به افراد لاغر باید آب بیشتر مصرف کنند زیرا در سوخت و ساز چربی آب نقش کلیدی دارد. آب مانع از شل شدن پوست به علت کاهش وزن می شود. آب باعث تقویت و انعطاف پذیری و سالم ماندن پوست می شود. آب در دفع مواد زائد بدن به خصوص هنگام کاهش وزن نیز نقش دارد زیرا چربی سوزانده شده باید از بدن تخلیه شود. آب یبوست را رفع می کند. هنگامی که آب بدن کم می شود بدن مقدار آبی را که لازم دارد از منابع داخلی به خصوص روده ها تامین می کند و این باعث یبوست می شود اما مصرف مقدار کافی آب باعث عملکرد طبیعی روده ها می شود. به طور معمول هر فردی باید روزی ۸ لیوان آب بنوشد و افرادی که از اضافه وزن رنج می برند برای هر ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن باید یک لیوان اضافه آب مصرف کنند. این مقدار در صورت پیاده روی تند و یا گرم و خشک بودن هوا باید افزایش یابد. توجه داشته باشید آب سرد نسبت به آب ولرم سریع تر جذب بدن می شود و کالری بیشتر می سوزاند. تامین مقدار لازم آب بدن باعث می شود عملکرد غدد درون ریز بهبود پیدا کند. چند روش برای گنجاندن مصرف ۸ لیوان آب در روز:  * در هر فرصتی در طول روز یک لیوان آب بخورید، به عنوان مثال هنگام بیدار شدن از خواب، قبل از ترک کردن منزل، قبل از نشستن پشت میز. * با همکار خود در خصوص این که چه کسی طی روز آب بیشتری مصرف می کند قرار بگذارید. * نصف لیوان آب میوه را پر از آب و میل کنید. * هنگامی که میل به خوردن تنقلات دارید بلافاصله آب بخورید تا علاوه بر احساس سیری از مصرف کالری جلوگیری کرده باشید. * در محل کار هر یک ساعت آب بخورید تا در پایان ساعت کاری مقدار توصیه شده را مصرف کرده باشید. * لیوان چای را با لیوان آب داغ و کمی عسل جایگزین کنید. * قبل و بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید. قبل از خوردن تنقلات نیز یک لیوان آب بخورید تا احساس سیری پیدا کنید. * پس از این که از خواب بیدار شدید بلافاصله ۲ لیوان آب بنوشید. * هنگام کار در منزل شیشه آب را در دسترس خود قرار دهید.